HUG in Uganda: 2013

2018 mobiele unit bedankt

Om 12 uur reed de auto van Noah's Ark voor met Piet Buitendijk (the big Pappa van Noah's Ark) en de uitvoerder, die samen met hun mannen de klus bij het Lepraziekenhuis geklaard hebben. Een half uur later kwamen we aan bij het St. Francis Hospital in Buluba. De leprazieken, de zusters en wat belangstellenden zaten al uren op ons te wachten.

Het was zo fijn om te zien hoe blij ze waren met het nieuwe sanitair dat Stichting HUG voor hen daar geplaatst heeft. De 2 waterreservoirs gaan hen van schoon en lekker drinkwater voorzien en de schone toiletten en douches zijn een prima vervanging voor de douches en toiletten die op instorten staan.
We maakten er een echt feestje van: eerst de speech van ondergetekende, die vertaald werd door de verpleegkundige, toen het doorknippen van de linten en daarna werden onze gebraden kippenpoten en frisdrankjes met applaus ontvangen. 2 Leprazieken lagen in het ziekenhuis en werden ook nog even bezocht. Zo fijn als je even wat aandacht krijgt als je door je familie en vrienden zo in de steek gelaten bent.

Terug in ons huis in Noah's Ark was er een ander feestje: Irene ons sponsorkind was jarig. In de grote eetzaal werd ons meisje door 100 kinderen en hun aunties toegezongen, de cake werd aangesneden en uitgedeeld en ze kreeg haar cadeautjes. Wat een stralend snoetje leverde dit op!

Berthelle, onze HUG-tandarts had in 2 dagen tijd 400 kinderen tandheelkundig gecheckt; super, wat een keiharde werkster! Helaas bleek er bij heel veel kinderen een gaatje (of meer) in hun gebit, dus Berthelle en Nettie krijgen nog veel werk te verrichten. Gelukkig ervaart ze het als een hele uitdaging.