HUG in Uganda: 2013

2018 mobiele unit bedankt

En daar gingen we weer: met frisse moed door het Ugandese, vaak stoffige, landschap met veel zwaaiende kinderen en volwassenen. Overal bedrijvigheid langs de kant van de weg, prachtige bloesems aan bomen en struiken, mooi uitzicht op Lake Victoria (het grootste binnenmeer van de wereld) en in de sloppenwijk een relaxte sfeer van traag bewegende koeien op de weg en mensen slowly by slowly op weg naar waar (?). Soms kom je een groep gevangenen in hun gele pakjes tegen, klaar om een dag van hard werken tegemoet te gaan aan de vervaardiging van wegen en riolen.

De kerk waarin onze tandheelkunde wordt uitgevoerd.De kerk waarin onze tandheelkunde wordt uitgevoerd.

een patiente grijpt Ina uit angst voor pijn.een patiente grijpt Ina uit angst voor pijn.Irma heeft altijd tijd voor persoonlijke aandacht.Irma heeft altijd tijd voor persoonlijke aandacht.

Ook vandaag stond er weer een rij wachtenden en konden we meteen aan de slag. Grote en meerdere caviteiten per persoon.

Patiente kwam op de fiets.Patiente kwam op de fiets.

Tussen de middag hadden we een indiase luch geregeld voor de groep en daar werd, onder het genot van een dans- en zang-optreden als dank van de kinderen van de St. Steven Primary school, heerlijk van genoten.

PrachtigPrachtigVincent drumde meeVincent drumde mee

De kinderen gaven een daverende show weg.De kinderen gaven een daverende show weg.

In de loop van de middag werd het patiëntenaanbod allengs minder en kregen we na jaren drie dagen in Polota gewerkt te hebben, nu eindelijk het gevoel dat we dit keer écht alle patiënten kiespijnvrij hebben kunnen behandelen. Dat gaf een voldaan gevoel.

Om half 5 werden de kisten met tandheelkundige instrumenten de bussen weer in getild. Wij lieten ons afzetten bij de bank en bij het Nederlandse eetcafé Flavours, waar de koffie zo heerlijk is en de tuin een gezellig rustpunt biedt in de drukke Mainstreet van Jinja.

Natuurlijk werd er even geshopt en aten we, bij het licht van gezellige olie-lantaarns, in de tuin van Flavours een verrukkelijke maaltijd.

Weer thuis in ons guesthouse namen sommigen een verfrissende duik in het zwembad of een lekkere douche. Bij de koffie werden de extractiebriefjes weer geteld en nu telden we een score van:.....: 236, wat op een totaal aan extracties in Polota neerkomt op: 903 !!

We zijn trots!