HUG in Uganda: 2013

2018 mobiele unit bedankt

En toen scheiden voor het eerst in 2 weken, terwijl we zo'n hecht team geworden waren, onze wegen. Om 12 uur toeterde Jimmy Irma en mij de auto in. Miranda deed nog een ultieme poging om mee te liften achter op de bus, maar zij koos er toch voor om de klus in Masese af te maken.

afscheid van de groep in Masese.afscheid van de groep in Masese.

Er stond na 6 dagen keihard werken gelukkig voor hen morgen een leuk uitstapje gepland: Source of the Nile en bezichtiging van het dorpje Busaana en haar primitieve bewoners op een eiland, waarna de groep met een lokale maaltijd de dag af zal sluiten.

traditionele Ugandese maaltijd.traditionele Ugandese maaltijd.Meisje op Busaana met gekregen knuffel.Meisje op Busaana met gekregen knuffel.

Maandagochtend, 28 oktober, zullen alle tandheelkundige materialen geteld en de laatste (terugkeer) patiënten behandeld worden en dan voegt de groep zich weer bij ons.

laatste dag Masese.laatste dag Masese.Patienten wachten tot ze aan de beurt zijn.Patienten wachten tot ze aan de beurt zijn.

Terug naar Irma en ondergetekende: snel namen we een verkwikkende douche en schoof Jimmy onze spullen in de bus. Op naar Entebbe. Onderweg werd er proviand ingeslagen voor de tandarts en haar assistente die 2 weken in de tandheelkundige kliniek van Noah's Ark gaan werken.

Na het diner samen in de tuin van het Airport Guesthouse bracht ik Irma naar de luchthaven, waar onvermijdelijk het afscheid volgde. Deze lieve, trouwe assistente, met haar altijd aanwezige zorg en aandacht voor de arme Ugandese medemens (én haar tolkfunktie omdat ze goed swahili spreekt, wat vooral in de sloppenwijk Polota erg van pas komt), zullen we erg gaan missen. En dat is een understatement...!

Om 22.30 uur kwamen de tandarts Ianthe van den Berg en haar assistente Marianne Dikkers aan. Het team dat 2 weken in de tandheelkundige kliniek van Noah's Ark gaat werken. Tevens kwamen Arend van den Akker en Henk den Breejen (ook beiden tandartsen) aan. Arend is de vriend van Miranda en Henk is al heel wat jaren mijn lieve echtgenoot.

Aankomst vlnr Arend, Henk, Marianne, Ianthe.Aankomst vlnr Arend, Henk, Marianne, Ianthe.

Jimmy reed ons in deze late avonduren helemaal naar Noah's Ark, waar een heerlijk ruim estate voor ons was gereserveerd.