Ons laatste ontbijt in Uganda vond plaats in de grote huiskamer van het Airport Guesthouse in Entebbe. Een heerlijk plekje dat door de Nederlandse eigenaar een Afrikaanse sfeer uitstraalt met de Hollandse degelijkheid, gezelligheid en smaakvariaties.

Om half 10 startte Jimmy de motor van de bus en zette ons af op de feestlocatie van het speelterrein van het Sure Prospect Institute (SPI). De voormalige Minister van Invaliditeit en Ouderen Zorg en haar echtgenoot waren aanwezig, vanuit hun functie als bestuursleden van het SPI, samen met de pastor van het dorp.
De kinderen zaten keurig aangekleed ons onder een grote feesttent al op te wachten. Na een lange en voor Nederlandse begrippen hier en daar wat dubieuze preek van de pastor, toespraken van de bestuursleden en het hoofd van de school Francis Kamuhanda, mocht Stichting Help Uganda (HUG) haar waardering uitspreken over het voor ons mooie project SPI, waar we inmiddels al 6 jaar actief zijn.

Tandpasta's en tandenborstels uitdelen.Tandpasta's en tandenborstels uitdelen.Poetsinstructie SPI.Poetsinstructie SPI.

Ingrid helpt een spastisch jongetje.Ingrid helpt een spastisch jongetje.Ingrid deelde sportshirts uit en Marijke doneerde een voetbal.Ingrid deelde sportshirts uit en Marijke doneerde een voetbal.

Aansluitend zong ons hele team, samen met de leraren ons bekende HUG-poetslied en deelden we tandenborstels en tandpasta's uit. De kinderen poetsten er enthousiast op los en dat is altijd een lust voor het oog. Nadat de schoolverlaters, die voor hun toelatingsexamen voor de middelbare school staan, gezegend waren door de pastor, werd er gezongen en (traditioneel) gedanst.

Bibliotheek geopend
Om 11 uur werd door tandarts Marijke Berk de nieuwe bibliotheek officieel geopend. Zij deed dit uit naam van haar vrienden Ron en Arnet Calis, die dit instituut in 2007 bezochten en middels een prachtige actie de bouw en inrichting van deze bibliotheek mogelijk maakten. Waarvoor nogmaals enorm veel dank!
We waren geraakt door de bijna westerse uitstraling van deze bieb. Kleine blinde Evelyn gaf een demonstratie van braille-typen en Sayda, het meisje zonder armen, werd bovenop de tafel getild en schreef ons met een pen tussen haar teentjes een prachtig geschreven brief.

De nieuwe bibliotheek.De nieuwe bibliotheek.

Marijke opent de nieuwe bieb.Marijke opent de nieuwe bieb.Kleine blinde Evelyn leest een boek.Kleine blinde Evelyn leest een boek.

Sayda schrijft met haar voetjes.Sayda schrijft met haar voetjes.Zo keurig!Zo keurig!

Na een drankje voor iedereen gingen we weer richting guesthouse. Sommigen stapten in het stadje Entebbe uit en kwamen op de boda-boda terug, anderen luierden in de tuin van ons plekje en ondergetekende moest aan de slag om de administratie in kaart te brengen.

Om 4 uur druppelde iedereen binnen en kon het feest beginnen: tandarts Marlène was dit jaar 5 jaar bij onze stichting en heeft, naast het vele werk dat zij in Uganda heeft verricht, erg veel werk achter de schermen verzet. Dat wij haar hiervoor zeer dankbaar zijn behoeft geen betoog, maar wel een gezellig feestje. In Uganda hoort daar een trommel/dans-groep (troupe) bij, dus de kinderen van het KAYDA-project waren uitgenodigd en dansten en drumden enthousiast door de mooie tuin van ons guesthouse, hier en daar een enthousiaste (voor hun begrippen: stijve Nederlander) uit het publiek halend om mee te dansen. Ook aan cadeautjes ontbrak het niet en daarbij werd het voltallige team ook in het zonnetje gezet.

......

De KAYDA-troupe.De KAYDA-troupe.Cadeaus voor Marlène en het team.Cadeaus voor Marlène en het team.

Vincent werd ook in het zonnetje gezet, vanwege zijn geweldige hulp gedurende 10 jaar!Vincent werd ook in het zonnetje gezet, vanwege zijn geweldige hulp gedurende 10 jaar!Iedereen blij.Iedereen blij.

Om half 9 werden we afgezet bij de luchthaven van Entebbe en half 12 ging onze KLM-kist de lucht in. Vanochtend om 7 uur kwamen we aan met 1 passagier meer, want........ er was aan boord een baby'tje geboren. Een prachtig jongetje van Eritrease vluchtelingen die van zijn ouders de naam Vrede meekreeg. Moeder en kind werden begeleid door 3 artsen en maken het goed.

Dank, Dank, Dank, Dank, Dank aan ieder die deze 3 weken zijn ultieme best heeft gedaan om het werk in Uganda uit te voeren in de vaak moeilijke omstandigheden. We zijn dankbaar en blij dat alles zo goed is verlopen en we

• meer dan 1.000 mensen van hun kiespijn mochten verlossen
  • en zoveel kinderen een (vaak 1e) eigen tandenborstel, tandpasta en poetsles konden geven,
  • de bibliotheek bij de invalideschool SPI gerealiseerd is,
  • de leprazieken zeer binnenkort hun nieuwe sanitair krijgen,
  • in de sloppenwijk Polota een nieuwe school gebouwd gaat worden
  • en er bij Noah's Ark een winkeltje komt.

Voor iedereen die deze werkweken tot een groot succes heeft gemaakt (inclusief alle familieleden die het thuisfront bewaakten, maar niet in de laatste plaats onze webmaster die zo spoedig als maar mogelijk was de verslagen en foto's op de website plaatste):
een big HUG!

Een zeer dankbare Wilma
Voorzitter Stichting Help Uganda (HUG)