Met frisse moed zaten we met slaperige koppies en hier en daar met een onrustige buik aan het ontbijt. Ons nieuwe project in de sloppenwijk Masese in Jinja wachtte ons op. Terwijl de 2 bussen de berg naar de Masese Co Primary School opdraaiden, liepen de sloppenwijkkinderen al met ons mee. Er zaten, tot onze verbazing, al patiënten op ons te wachten, dus toen het klaslokaal omgetoverd was tot tandartsenpraktijk konden onze super 'removers' (zoals de meiden onze tandartsen lieflijk noemen) direct aan de slag.

Onze tandartsenpraktijk in het klaslokaal van de Masese Co Primary School.Onze tandartsenpraktijk in het klaslokaal van de Masese Co Primary School.

De intake van patiënten gebeurt hier op de waranda.De intake van patiënten gebeurt hier op de waranda.Yvette en Ron.Yvette en Ron.

Intake van een sloppenwijkjongetje.Intake van een sloppenwijkjongetje.Ook Vincent moest er aan geloven.Ook Vincent moest er aan geloven.

De assistentes schitterden in hun behulpzaamheid en vakkundigheid en er werd op hoog niveau ondersteund en geassisteerd. Ondergetekende (Wilma - red.) had vandaag de functie van troostmeisje en mocht cadeautjes aan alle patiënten uitdelen. Daarnaast kregen alle kinderen van deze school hun uitgestelde poetsinstructie, samen met een voor velen 1e eigen tandenborstel en tandpasta.

Om half 4 was er geen patiënt meer te zien en konden we de balans opmaken van deze 1e dag in deze voor Stichting HUG nieuwe omgeving: bij 173 patiënten verrichtten we 231 extracties. We ruimden onze stalen kisten weer in, want deze school is nergens af te sluiten en nadat al onze vuilnis in rook opgegaan was, brachten de 2 chauffeurs een team erg vermoeide mensen terug naar het guesthouse.