Onze vrije dag werd goed besteed. Alle assistentes die een HUG-aCtie hadden opgezet, besloten om hun verkregen donaties te besteden aan de nieuwbouw van de Mount Ararat Primary School. Het arme schooltje in de sloppenwijk Polota, waar sommige lokalen opgezet zijn van golfplaten. Wat is dan leuker om het schooltje en de start van de nieuwbouw te gaan bekijken en hun achterban van dit project foto's te laten zien?! De kinderen waren dolenthousiast en blij met de uitgedeelde cadeautjes. Na een flitsbezoek aan het schooltje, waar we allemaal een goed gevoel van overhielden, zo van: hier wordt het geld écht goed aan besteed, reden we terug naar het guesthouse.

Het golfplaten schooltje.....Het golfplaten schooltje.....Mount Ararat Primary School.Mount Ararat Primary School.

Hier werden de overige teamleden opgepikt en werden we aan de waterkant van het Lake Victoria afgezet, waar we samen met Jenny en haar vriend Job, in een boot stapten. Na een bezoek aan de bronnen van de Nijl, was onze volgende stop het eiland Kisimba.

Hier is de bevolking (ca. 600 personen) voor een groot deel opgebouwd uit ex-kindsoldaten van de voormalig rebellenleider Joseph Kony in het noorden van Uganda. Men leeft hier nog erg primitief en we waren onder de indruk van de soberheid en armoede. De meiden deelden poppen, speelgoed en kleertjes uit en waren aangeslagen door de gretigheid en wanhoop waarmee de kinderen hen de spullen uit hun handen rukten.

Het volledige tandartsenteam bij de bronnen van de Nijl.Het volledige tandartsenteam bij de bronnen van de Nijl.

Als je geen bal hebt maak je die van plastic zakjes.Als je geen bal hebt maak je die van plastic zakjes.Pop bijna net zo groot als kindje. Kindje op Kisimba heel blij met de pop.Pop bijna net zo groot als kindje. Kindje op Kisimba heel blij met de pop.Maria maakt 3 meisjes heel blij met elk een pop.Maria maakt 3 meisjes heel blij met elk een pop.

Jongetje op het eiland Kisimba.Jongetje op het eiland Kisimba.Huis op Kisimba.Huis op Kisimba.

De volgende stop van onze boot was het dorp Bisaana, waar Jennie's schoonfamilie woont. Haar schoonmoeder had voor ons een traditionele lunch gekookt met matoake (bananengerecht), zelfgemaakte pindasaus, greens (een soort spinazie), bonen, aardappelen en rijst; werkelijk heerlijk! We kwamen nog midden in een traditionele optocht t.g.v. een besnijdenis terecht met muziek en verklede dorpsgenoten.
Om half 4 stapten we weer aan vaste wal. De dames en heren kochten nog wat souvenirs en met een koel drankje en hun overbekende cakes in de tuin van het (Nederlandse) koffiehuis Flavours sloten we deze vrije dag af.
Na het eten nog eerst even een ander huisdier weggewerkt: een 4 cm grote kakkerlak! Leve Ingrid's moed, die het licht gedrogeerde dier in de tuin lekker liet 'bijkomen'.

Traditionele optocht i.v.m. besnijdenis.Traditionele optocht i.v.m. besnijdenis.