De laatste volle dag hier in Uganda van de Poetsinstructiemeiden breekt aan. De tandartsgroep stapt om 11 uur op het vliegtuig in Nederland. Om 9 uur kwamen Jenny en Job ons ophalen, ons verrassingsdagje brak aan.
Gezamenlijk werden we door Jimmy afgezet bij de opstap op de boot, een type hoge kano met een afdakje, hier en daar een scheurtje. Het eiland temidden van de bronnen van de Nijl was voorzien van hutjes met koopwaar en er waren nieuwe bewoners in de vorm van kippen en katten.

We kwamen aan land in Nanzo, waar tientallen kindjes ons blij wuivend tegemoet kwamen rennen. Het heel authentieke dorpje met hutten dat alleen via het water bereikbaar is en waarin in iedere hut 3 families wonen met tezamen 6 volwassenen en 16 kinderen op een oppervlakte van in totaal 9 m2, was te vreselijk om met droge ogen te zien. Geen kind had hier schoenen aan en er waren alleen maar vuile, gescheurde kleertjes. We lieten ballonnen, speeltjes, kleertjes en brood achter voor ieder kind, dat gaf nog een beetje voldoening want je wil zoveel meer doen.

Boottrip naar de bronnen van de Nijl.Boottrip naar de bronnen van de Nijl.NanzoNanzo

Schamel hutje.Schamel hutje.Mannen naaien op straat.Mannen naaien op straat.

Op de terugweg genoten we van een kleine lunch die Jenny en Job voor ons geregeld hadden en werd er nog een korte stop gemaakt op het eiland van Job's ouders: Bassana. Hier wonen wel zoveel kinderen, daar delen we volgende week -hopelijk- het e.e.a. uit.

Om 5 uur kon het feest beginnen: onze Margriet was dit jaar voor de 5e keer voor Stichting HUG in Uganda. Bij zo'n gelegenheid pakken we extra uit: een dans- en trommelgroep, cadeautjes en versiering van de tafel. Kortom: genieten. Er kwamen wat gasten en de laatste gezamenlijke maaltijd deed ons goed.

Margriet 5 jaar voor HUG in Uganda.Margriet 5 jaar voor HUG in Uganda.Toespraak door Wilma.Toespraak door Wilma.

De zang-, dans- en trommelgroep.De zang-, dans- en trommelgroep.De trommelgroep.De trommelgroep.

We evalueerden de week, waaraan we alleen maar positieve gevoelens overhouden. Zo'n hecht team, zoveel daadkracht, zo'n verantwoordelijkheidsgevoel, maar ook zoveel plezier! Echt top! Ik zal m'n meiden missen!

Ballonnen uitdelen.Ballonnen uitdelen.Met de muziek mee door Mainstreet van Jinja.Met de muziek mee door Mainstreet van Jinja.

Mount Ararat Primary School-kids.Mount Ararat Primary School-kids.Poetsen, poetsen, poetsen.Poetsen, poetsen, poetsen.