Dit team is wel zo ongelofelijk gemotiveerd dat ik regelmatig op tijd, maar wel als laatste bij de bus sta om 8.15 uur. Vaak moeten Jimmy en Vincent dan nog komen aanslenteren (en zo hoort het ook in Uganda: "Mpola-Mpola" = slow by slow).
Deze ochtend zagen we de kleuters en de 1e en 2e klassers van diverse basisscholen, zo'n 320 kleine, schattige Ugandeesjes, die we met iedere handeling mochten helpen en dat was super. Lieve, verwachtingvolle oogjes keken naar ons op. Zij hebben tot nu toe in hun leventje nog nooit een Msungu (blanke) zo aardig gevonden (de meeste kinderen jonger dan 3 jaar zetten het op een erbarmelijk paniekerig huilen als ze ons zien, de vaak 1e blanke in hun leven).

We sloten deze ochtend af bij de Mount Ararat Basisschool. Het armste schooltje met het golfplaten dak, waar stichting HUG geld voor inzamelt om voor hen een beter schoolgebouw te bouwen. Ook hier zulke blije toetjes, met hun 1e tandenborstel, het blijft ontroerend.

Na de lunch op het terras van Kakira Guesthouse waar we tot nu toe alle jaren (ook 's-nachts) verbleven, reden we om 2 uur de poort van ons 2Friends Guesthouse in Jinja in, de poetsinstructieklus op de scholen in sloppenwijk Polota was geklaard. De groep heeft in 2,5 dag tijd 5.000 kinderen van een tandenborstel/tandpasta en een poetsinstructie voorzien. Chapeau! Time to relax en na de gezamenlijke maaltijd: snaveltjes toe en oogjes dicht.

Jimmy en Vincent in onze bus.Jimmy en Vincent in onze bus.Poetsles door het Poetsinstructieteam.Poetsles door het Poetsinstructieteam.

PoetslesPoetslesOok voor de kleutertjes poetsles.Ook voor de kleutertjes poetsles.

Een aapje langs de suikerrietplantage.Een aapje langs de suikerrietplantage.Een Marabu-moeder met haar jong.Een Marabu-moeder met haar jong.

De stenen voor de nieuwe school Mount Ararat Primary School liggen klaar.De stenen voor de nieuwe school Mount Ararat Primary School liggen klaar.Posho (maispap) voor elke leerling.Posho (maispap) voor elke leerling.

Poetsles voor een paar sloppenwijkkids.Poetsles voor een paar sloppenwijkkids.