In juni 2012 bracht Wilma den Breejen-Buhrs, voorzitter van de Stichting Help UGanda (HUG) een werkbezoek aan de projecten van de stichting in Uganda. Hieronder haar verkorte verslag.

Lepra Ziekenhuis St. Francis te Buluba

Wilma den Breejen-Buhrs, voorzitter Stichting Help UGanda (HUG) gaat samen met Piet Buitendijk van Noah's Ark beoordelen wat de beste oplossing zou zijn voor het sanitairprobleem van de lepramannen van St. Francis.
Piet's voorstel:
Breek deze gebouwen af en maak een platform met een stenen reservoir daaronder en plaats daar hard plastic gebouwen op van de fa. Crest, die kant en klaar te koop zijn en goed schoon te houden zijn. Deze gebouwen staan met hun rugzijde tegen elkaar aan. Aan de ene zijde wc's, aan de andere zijde douches.
Zorg voor een goede overkapping en een overkapte bestrating naar deze wc's en douches.

De mannen en vrouwen-lepra patiënten willen graag ieder een eigen watertank voor opvang van regenwater t.b.v. schoner en lekkerder drinkwater.

We gaan inventariseren wat de kosten voor beide projecten zijn. Een klein gedeelte kan door St.Francis meebetaald worden.

Toiletgebouw St. FrancisToiletgebouw St. FrancisPiet bij de toilettenPiet bij de toiletten

Overleg met de nonnen.Overleg met de nonnen.

Waterproject sloppenwijk Polota

De stichting heeft plannen een schoonwaterproject te realiseren in o.a. Polota. Met Piet Buitendijk van Noah's Ark bezocht Wilma (onze voorzitter) de watervoorziening in de sloppenwijk Polota.
Wilma: We stonden er bij en keken er naar; kinderen knoeiend en spelend met het stromende water wat onder de tanks in overvloed de grond inzakte. Op verschillende plekken op de tanks hadden ooit kranen gezeten, maar alles was er af gesloopt'.
Piet's voorstel: hij laat Steven, een kennis, de waterkwaliteit onderzoeken. Tevens een onderzoek laten doen om te bezien waarvoor dit water door de bevolking gebruikt wordt (als het alleen voor de was en schoonmaakwerkzaamheden is kan het geen kwaad); hoeveelheid huishoudens het betreft en bezien of het zinvol is om iets nieuws op te zetten en in welke hoedanigheid.

De uitkomst van het brede onderzoek luidt: dit waterproject is te groot voor onze Stichting Hug!
Het aantal mensen dat er bij betrokken is, is veel te groot en de eigenlijke eigenaren zitten veel te hoog in de boom om door ons bespeeld te kunnen worden. Zij hebben een verantwoording en die moeten ze zelf uitwerken en nemen. Het zou een 'gevecht' kunnen worden wie is de eigenaar en wie heeft er rechten en daarbij gaat het dan niet meer over de gewone man, die gewoon het slachtoffer wordt door de bureaucratie. Het water filteren en/of koken op huisniveau is het enige dat we kunnen promoten.

Piet bekijkt huidige voorziening.Piet bekijkt huidige voorziening.Vrouw tapt water.Vrouw tapt water.

Sure Prospect Institute

Ontmoeting: Wilma den Breejen-Buhrs (onze voorzitter) en Francis Kamuhanda.
Onderverdieping nieuw gebouw staat, de afwerking is nog gaande. De dormitary is van een vloer voorzien, andere lokalen nog niet. Met laatste donatie (die Francis nog te goed heeft) kan dit werk gerealiseerd worden. Is inmiddels gerealiseerd.

Hetzelfde geldt voor de fysiotherapieruimte, fysiotherapeute is welkom vanaf oktober, samen gaat Francis met haar naar andere FT's kijken en spullen aanschaffen.

Onze extra donatie: een koe, om te vieren dat ze als school de landelijke Sportkampioenschappen hebben gewonnen. De aangeschafte koe heeft het niet overleefd. Ten overstaan van alle kinderen is het beest gekild en gefileerd en in grote en kleine stukken gehakt. De kleine stukjes werden aan een ijzerdraadje geregen en mochten de kinderen van snoepen; de grotere stukken werden verdeeld onder het personeel.

Francis gaat een lijst met benodigdheden opstellen voor de bibliotheek en wil dat geld wat daarvoor is opgehaald dan graag ontvangen. Is inmiddels gebeurd.

Feestmaal i.v.m. kampioenschappen.Feestmaal i.v.m. kampioenschappen.Stukjes koe worden geroosterd.Stukjes koe worden geroosterd.