2017-oktober

de behandeling van de cystes 200pxhIeder half jaar is stichting Help UGanda (HUG) voornemens een tandarts en een tandartsassistente uit te zenden naar dit prachtige projekt met haar eigen medische- en tandheelkundige kliniek.

Heeft u interesse om hier als tandarts en assistente(s) ook een keer uw kwaliteiten in Uganda aan te bieden om daar te helpen?
Vul dan het aanmeldingsformulier in.

Het Tandheelkundige Team voor Noah's Ark vertrekt in oktober 2017 om in de tandheelkundige praktijk van Noah's Ark alle kinderen te screenen en te behandelen.
Tevens kan het personeel en de mensen uit de villages ook voor hun pijnklachten bij hen terecht.

Vacatures:

Stichting Help UGanda (HUG) is voor haar jaarlijkse werkweken in oktober 2017 op zoek naar een Tandarts m/v
Klik hier voor de vacature: Tandarts
En tevens zoeken wij voor deze werkweken ook een Tandarts-assistente
Klik hier voor de vacature: Tandarts-assistente

Het team en verslagen van hun werk op Noah's Ark

Van 1 t/m 14 oktober 2017 is er een tandheelkundig team actief in het Tandheelkundig centrum van Noah's Ark.
Hieronder vindt u (vanaf 1 oktober) de verslagen van de dagen dat zij op Noah's Ark hebben gewerkt.
Het meest recente verslag staat bovenaan.
Onder de verslagen vindt u het team dat deze periode op Noah's Ark is aan het werk is.

.

verrichtingen 200pxbOnofficiële weergave van de verrichtingenpraktijk schoon 200pxbDe praktijk is brandschoon dankzij deze kanjersHet team heeft het volbracht. De patiënten zijn geholpen, de praktijk is brandschoon en de administratie is helemaal op orde!

589 controles, 186 sealents, 206 vullingen en 45 kiezen getrokken én het opensnijden van te strak tandvlees om kiezen de kans te geven door te komen.

kevin 200pxbBij tandarts Kevin thuisVoor het diner waren ze uitgenodigd bij Kevin en zijn verloofde die in december de 'introduction-ceremony' zullen hebben en daarvoor geld inzamelen. De introduction ceremony houdt in dat de ouders en familie van de bruid voorgesteld worden aan de bruidegom. Hij zal op zijn beurt de ouders overladen met dure kado's (tafel met stoelen, een koe, soms zelfs een auto) om maar goedgekeurd te worden als toekomstig lid van de familie.
Het hele dorp zal hierbij aanwezig zijn.

Vandaag, zaterdag heeft het team Noah's Ark verlaten en zijn ze via de craftmarket in Kampala naar Entebbe gebracht, waar ze nog even bij kunnen komen van de zware werkweken en vervolgens om half 12 's-avonds door de KLM naar huis worden gebracht.
DANK geweldige kanjers voor de ongelofelijk grote hoeveelheid werk dat jullie hebben verricht!
DANK voor de heerlijke sfeer waar ik getuigen van mocht zijn en waarin jullie tot grote hoogten ieder voor zich en gezamenlijk hebben geschitterd!
DANK voor jullie liefde voor de kindertjes van Noah's Ark waar jullie al reeds 2x3x en 1x4x van getuigden.
Kortom DANK voor alles en een veilige reis naar huis!
Rust goed uit!!

team 2017Het volledige tandheelkundige team met hun hulpjes

01 200pxb02 200pxbJe moet wat overhebben als tandheelkundig team om je patiënten tevreden te stellen. Gisteren werd er na werktijd met bedden gesleept en er werden extra maaltijden bewaard die om 11 uur 's-avonds nog smakelijk opgegeten werden voor het naar bed gaan. Drie patiënten (Vincent en 2 familieleden met kiespijn) brachten de nacht bij ons door en sprongen vanochtend om half 7 onder de douche. Na boterhammen met gebakken eieren ging het om half 8 in ganzenpas naar de praktijk waar geboord, geseald en geëxtraheerd werd.

Dankbaarheid alom dat die vervelende kiespijn eindelijk over was.
De rest van de dag werden heel wat vinkjes gezet achter middelbare school klassen. Die kanjers zijn echt zó geweldig!!
laatste 200pxbDe allerlaatste patiënttandvlees 200pxbTandvlees opensnijden voor nieuwe kiesBerthelle heeft ook al zoveel ervaring zowel in Nederland met special needs als in 3e wereldlanden (Kenia en Uganda). Zij krijgt iedere kies eruit of gerepareerd; ook bij tegenstribbers.

Dankbaarheid bij de leiding van Noah's Ark, de patiënten maar minstens net zoveel bij het bestuur van St. HUG.

Ook na een wat mindere nacht zijn de leden van dit team om 7 uur op en om 8 uur op de praktijk, waar geregeld al op hen wordt gewacht.
Claudia en Marianne benutten iedere vrije 5 minuten om weer een kast uit te pakken, schoon te maken en van goede spullen te voorzien. Berthelle slijpt in de avonduren oude scalers en bepaalt welke te slecht zijn om te bewaren.

04 claudia 200pxbClaudio verwerkt alle patiëntgegevensOok vandaag weer een volle dag van behandelingen. Het team hoopt nog steeds alle behandelingen af te krijgen.

Morgen beginnen ze zelfs al om half 8.
Wat een geweldige kanjers!

01 leerling 200pxbAngstige leerling mocht eerst meekijken04 taart 200pxbDe 1e taart wordt door de jarige aangesnedenHet tandartsteam had weer een goede en succesvolle dag.
De behandelingen van de kleuterschool en lagere school zijn bijna af en 2 klassen van de middelbare school zijn ook al gedaan.
Er komt nog veel werk uit een klas van 60 kids: namelijk 24 behandelingen!

Vandaag gedaan:
19 vullingen
paar extracties
36 sealants
13 controles

02 dansje 200pxbDansje van de drie jarigen03 verjaardag 200pxbHet team op de verjaardag van PitaHet team heeft kortom lekker gewerkt en konden om half 5 stoppen voor Pita's verjaardag.
Daar genoten ze van alle dansjes, sketches, liedjes, tekeningen, etc en daarna het heerlijke eten met alle 150 kinderen, hun verzorgers en iedereen die hier op dit moment vrijwilligerswerk doet.

Vandaag 9 oktober is het Independance day: onafhankelijkheidsdag. In 1962 zijn ze onafhankelijk geworden van Great Britain. Dat wordt groots gevierd en iedereen heeft vrij.
Ons tandartsteam had ondanks dat een volle werkdag door voornamelijk volwassenen die kiespijn hadden:
25 controles
32 vullingen
12 x tandsteen verwijderen
2 sealants
kroon vastzetten

Blij met de door de grote keuken gemaakte spaghetti op het grote terras van hun huis met de krekels die voor achtergrondmuziek zorgden en in de verte de festiviteiten in Mukono.

Charles, 1 van de hulpjes, last het resultaat van de behandeling aan de patiënt zien.CharlesSarah en Charles, de 2 hulpjes van vandaag assisteren BerthelleSarah en CharlesHier wordt op de baas gewacht die in de tandartsstoel behandeld wordt.Hier wordt op de baas gewacht

Charles, één van de hulpjes, kon vol trots het resultaat van de behandeling aan de patiënt laten zien.
Sarah en Charles, de twee hulpjes van vandaag assisteren Berthelle geweldig. Een heerlijke samenwerking, waardoor alles snel door kon lopen.
Buiten zat een hond braaf te wachten op de baas die in de tandartsstoel behandeld werd.

Het team heeft na het afscheid van Kevin de taxi gebracht en heeft zich vanaf Kampala met de boot laten vervoeren naar the Yellow Haven Lodge.

boot 300pxbtuin 300pxb

Ze hebben over marktjes gestruind, heerlijk ontspannen in de tuin met een boek gelegen en genoten van lekkere maaltijden.
Kortom: goed opgeladen voor een nieuwe, volle werkweek.

Vandaag afscheid van de goedlachse en hardwerkende tandarts Kevin.
Alle controles zijn gedaan, het begin van de behandelingen is gestart. In de namiddag, na het schoonmaken van de praktijk, gingen onze drie kanjers voor een weekend-bezoek naar de hoofdstad Kampala.
Even uitrusten en bijkomen na een overvolle werkweek! Veel plezier lieve meiden! See you soon!!

2017 10 06 afscheid

Dag 4 is afgesloten en er zijn tot nu toe het enorme aantal van 519 controles gedaan.
Vanmorgen is de helft van de nursery ook al behandeld. Het gaat dus prima.
Het team wordt op handen gedragen.

Er zijn door de goede en geregelde mondhygiëne veel minder gaatjes dan toen we in 2013 begonnen met deze tandheelkundige kliniek. Maar de agenda is voor volgende week geheel gevuld met behandelingen.
Hier boven ziet u het staatje waarop de controles er uitspringen.

Het was weer een goed gevulde dag.
Kevin heeft in de ochtend binnen in de tandartskamer gewerkt en Berthelle deed de controle op de veranda.
's Middags werd er gewisseld.
Aan het eind van de dag waren ze moe maar voldaan en genoten van de pannenkoeken die er op het menu stonden omdat er een kindje jarig was.

En vandaag is dit manneke geboren (zie laatste foto)  en achter gelaten door zijn moeder in het ziekenhuis waar hij geboren is. Zijn nieuwe mamma heeft hem Erik genoemd.

Marianne en Berthelle checkten de kleintjes van de nursery. Marianne en Sheila gaven nadien de nursery-kids een poets- instructie.
Tandarts Kevin, hulpje Ruth en Berthelle gaven nadien poetsinstructie aan de klassen P5 t/m P7.
In de middag werd er hard gewerkt zowel binnen in de praktijk als buiten op de veranda.
Helaas moest er toch weer een leiding van de compressor en afzuigunit door Birra gerepareerd worden.
Gelukkig had het team 3m slang vanuit Nederland meegenomen en hoefden ze niet op een technische man op een brommertje te wachten.

Mondje open!Mondje open!Klein dapper mannekeKlein dapper manneke

Met zn winterjas aan vlakvoor het naar huis gaanMet zn winterjas aan vlakvoor het naar huis gaanAllemaal in de rij voor de tandartsAllemaal in de rij voor de tandarts

Met de Ugandese tandarts Kevin erbij en de drie hulpen: Patricia, Margareth en Charles liep de dag gesmeerd.
Veel controles in de ochtend gedaan en vanmiddag door Kevin de poetsinstrukties in de 1e klassen en door Berthelle de eerste behandelingen gestart.
Kortom: een geslaagde dag!

Toch een klein probleem met de stoel, maar zelf kunnen verhelpenToch een klein probleem met de stoel, maar zelf kunnen verhelpenZo'n heerlijk fruit hebben ze in Uganda!Zo'n heerlijk fruit hebben ze in Uganda!Leuke vingerpopjes gemaakt door collega BerthaLeuke vingerpopjes gemaakt door collega BerthaMet het tandheelkundig team en de drie hulpjes op weg naar de praktijkMet het tandheelkundig team en de drie hulpjes op weg naar de praktijkBerthelle doet de controles op de verandaBerthelle doet de controles op de veranda

Het tandheelkundig team van Noah's Ark is veilig aangekomen en zitten, verwelkomd door Vincent, te wachten op het zo verrukkelijke ontbijt in het Airport Guesthouse in Entebbe.
guesthouse 300pxbop weg naar noahs ark 300pxb.
Daar gaan ze: op naar het kindertehuis Noah's Ark waar de prachtige, maar intensieve klus wacht.

praktijk 300pxbDaniël de vrijwilligers-coördinator van Noah's Ark was er om 12 uur. Met een Ugandese chip in de telefoon, door Vincent geregeld op weg naar een atm en supermarkt. Met voldoende proviand voor een week reed Daniël hen de poort in van het kindertehuis waar ze zich installeerde in het grote gasthuis.
Omdat zowel Berthelle als Claudia en Marianne reeds meerdere keren op het terrein van Noah's Ark werkzaam zijn geweest in de tandheelkundige kliniek hoefden ze niet meer rondgeleid te worden.
Ze gingen meteen aan de slag in de praktijk: schoonmaken, unit en stoel controleren, 1 zekering vervangen en alle spullen uit Nederland meegenomen een plekje geven.
Kortom: ze hebben er zin in en gaan morgen super gemotiveerd aan de slag!

Succes kanjers!

vertrekDaar gaan ze! Het 2e tandheelkundige team voor Noah's Ark dit jaar.
Deze geweldige meiden gaan in 2 weken tijd alle kinderen van het kindertehuis en alle schoolkinderen, leraren en mogelijk zelfs mensen uit de omliggende dorpen behandelen.
Een super klus maar ze gaan er voor deze diehards: Berthelle Passchier (tandarts), Marianne Dikkers en Claudia Mulder (tandarts-assistentes)!

.
Tandarts Berthelle Passchier
berthelle kleinBerthelle zegt: “Het is prachtig om op een bijzondere plek te werken elders in de wereld en samen met assistenten, leerkrachten in korte tijd zoveel mogelijk pijn te kunnen verhelpen en samen te werken om monden gezond te maken.”
In het verleden heeft zij een aantal keer in Kenia en in 2013 en 2014 in Noah’s Ark gewerkt.
De uitdaging kennen zij: in 2 weken 550 kinderen zien en behandelen, instructie geven in elke klas.
De voldoening kennen zij ook: blije kinderen, gezonde monden en weten, dat er in Noah’s Ark regelmatig tandheelkundige hulp is en blijvend aan de motivatie wordt gewerkt!
Na 30 jaar algemene tandheelkunde is Berthelle nu werkzaam bij CBT Zuid-Holland in Noordwijk en Leiderdorp. De meest patiënten hebben een verstandelijke beperking, diversiteit is er ook met dementie, fysieke handicaps, angst, etc.

Zij vindt:”Elk mens is uniek en het is zo mooi om zoveel kinderen en volwassenen te mogen ontmoeten en met een geweldig team een bijdrage te mogen leveren aan wel-zijn!”

Kevin Herbert KiberuTandarts Kevin Herbert Kiberu

In 2013 heeft Kevin zijn diploma Public Health Officer-Dentistry behaald.
Sindsdien heeft hij gewerkt voor Rotary Uganda, Rotary International en Hope Smiles International. Tevens heeft hij voor Stichting Help UGanda (HUG) al eerder in Polota, alsook in de tandheelkundige kliniek van het kindertehuis Noah's Ark, gewerkt. We zijn heel blij dat Kevin ook dit jaar weer met ons mee kan werken! Hij helpt ons van 1 oktober tot 7 oktober a.s. in de Tandartspraktijk van Noah's Ark.

Marianne DikkersTandartsassistente Marianne Dikkers
Marianne Dikkers, tandarts-assistente is 52 jaar en moeder van twee jongens van 19 en 16 jaar.
Ze werkt als tandartsassistente bij Mondzorg Rolde.
Een aantal jaar geleden is Marianne voor het eerst namens stichting HUG bij Noah's Ark geweest.
Toen is zij helemaal enthousiast geworden en is dan ook erg blij dat ze zich voor de vijfde keer nuttig mag maken in de tandartspraktijk van Noah's Ark.
Marianne verheugt zich op het weerzien van alle mensen die haar erg dierbaar zijn geworden.

Claudia MulderTandartsassistente Claudia Mulder
Claudia Mulder, tandarts-assistente zal in oktober voor de 3e keer naar Noah's Ark gaan om daar met het tandheelkundig team te werken. Al een aantal jaren werkt ze met Marianne in dezelfde praktijk: Mondzorg te Rolde. Zelf is ze moeder van 3 kinderen in de leeftijd van 26, 24 en 21 jaar, dus vandaar dat ze nu in de gelegenheid is om dit werk te kunnen doen. Claudia kijkt er naar uit om alle kinderen weer terug te kunnen zien en te bekijken hoe het nu, een jaar later, met ze gaat.