2013 03 dentista 1Arend van den Akker en Miranda van den Oever werden in maart 2016 uitgezonden naar de tandheelkundige praktijk van het kindertehuis Noah's Ark in Uganda.

Lees hieronder het artikel:

Tandheelkunde in Uganda; Een bijzondere kennismaking.

Inleiding

Uganda is een land met momenteel 34 miljoen inwoners, waarvan de helft kind. De basale dentale zorg word verricht door enkele tientallen Dental surgeons en enkele honderden Dental Officers. Daarbij is er in elk district een Oral Surgeon.
De tandheelkundige zorg bestaat voornamelijk uit basale extracties om mensen pijnvrij te houden. En soms een enkele gebitsreiniging.
Een extractie kost ongeveer 20.000 - 40.000 Ugx. (Gemiddeld ongeveer 10 euro.)
Veel mensen hebben dat geld niet eens. Ze kunnen eventueel naar het lokale ziekenhuis voor een gratis extractie; maar soms is de afstand voor hen te groot.

Dental Officer

Via mijn werkzaamheden voor stichting HUG op NOAH's Arc, maakte ik kennis met Grace Amphrey. Een Dental Help Officer. Deze mensen krijgen een opleiding van 3 jaar aan de Dental School. (Dental Surgeon duurt 4-5 jaar)
Zij kunnen een vrij breed scala aan werkzaamheden uitvoeren van extracties, gebitsreiniging, conserverend werk tot eenvoudige endodontische behandelingen.
Hij kwam ons team twee dagen versterken en wat mij direct opviel is de enorme handigheid waarmee hij extracties uitvoert.
Hij doet er zo'n 65 per dag in het ziekenhuis! Dat is echt veel. Hij liet mij een foto zien van een mevrouw met een mondbodem Phlegmone uitgaande van een 38. Deze vrouw is overleden omdat de familie niet bereid was of de mogelijkheden had voor haar de intraveneuze AB te betalen...Dat staat hem nog steeds bij. Kortom mensen gaan dood aan een ontstoken M3!

De tandheelkunde

Op NOAH's Arc heeft stichting HUG geïnvesteerd in een tandartsunit, röntgen en een volledig ingerichte tandartsruimte. Twee keer per jaar komt daar een tandheelkundig team de kinderen (plm500!) en de staf behandelen.
Daar waar we 3 jaar geleden 75 extracties hadden, waren het er dit jaar nog maar 11!
De dentale zorg bestaat verder uit: goede instructie op de scholen geven, screening, sealants, gebitsreiniging, conserverend werk en endodontische behandeling aan elementen in de esthetische zone.

Dankbaarheid

Alhoewel de zorg basaal is, is het goed om te zien hoe wat er nu neer wordt gezet. Kinderen zijn prima behandelbaar, buitengewoon beleefd en coöperatief.
De staf is buitengewoon dankbaar voor de hulp onder andere  te zien aan bijgaande brief.

Maar ook de blije lach weer van onderstaande patiënte die met een hopeloos front kwam aanzetten. Twee uur later na 2 endo's en uitgebreide composietopbouwen met Tetric Evoceram het eindresultaat....
Zij had nooit het geld gehad om dit te laten doen.
Dit is onvergetelijk....Zij had noch de middelen en mogelijkheden. Nu een prima functioneel en esthetisch herstel bereikt. Niet alleen van het gebit maar ook van de eigenwaarde.

Alhoewel de foto's zijn genomen met een Iphone, geeft het de verschillen voor en na de behandeling goed weer.

De verschillen met Nederland

Cariës ontwikkeld zich in dit soort landen echt anders en zelfs in de hierboven getoonde genoemde 11 werd nog een vitale pulpa aangetroffen! (Vanwege de invasieve cariës echter koos ik voor devitalisatie.) Cariës verloopt letterlijk als een bom; ogenschijnlijk is er aan de buitenkant niets aan de hand; maar als je opent zit er enorm veel cariës "onder water". De Bulkfill techniek bewees hier enorm zijn waarde. Je moet snel en doeltreffend kunnen werken. Een achtste generatie bonding met goede uithardingslamp bewijst hier enorm zijn waarde.

Indicaties zoals een zwarte fissuur waar je diep in bleef haken en cariës leek te zitten bleek soms nauwelijks een probleem. Een preventive resin restauration  (PRR) was dan de oplossing. Bite-wings zijn op dat moment  echt onmisbaar. Dankzij onze digitale röntgensensor geleverd door waren we hiertoe in staat.

Bij de gebitsreiniging vielen de enorme zwarte brokken op. Voor onze mondhygiënisten en preventieassistenten slagroom op de pudding om te verwijderen.
Ongelofelijk hoe soms een dag later het tandvlees bij deze mensen er al uitzag.
Blijkbaar hebben de meer genezingspotentieel dan wij hebben....
Aan de andere kant zien we soms al een early onset parodontitis ontwikkelen bij kinderen vanaf 14 jaar....De vraag is hoe dat zich verder zal ontwikkelen. Aan parobehandelingen komen ze in dit land al helemaal niet toe.

De relativering

Met weinig middelen veel bereiken. Dat is de kunst. Dankbare tandheelkunde voor mensen die het echt enorm waarderen.
Collega Roelof Mellens citeerde eerder in een werkverslag op NOAH's Arc:
"Het is fantastische ervaring om dit werk een keer te doen. Het is goed voor je relativeringsvermogen. En het vormt je in zekere zin. Iedere zorgverlener zou dit toch minsten één keer in zijn/ haar leven gedaan moeten hebben. Je gaat toch op een andere manier in Nederland weer aan het werk. De dankbaarheid van de plaatselijke bevolking blijft je bij. De dames die na de behandeling op hun knieën voor je gaan liggen en je “god bless you” toewensen vergeet je niet meer. "
Ik kan dit van harte onderschrijven. Ik zou graag een beroep willen doen op collega's die zich hiertoe voelen aangesproken om te reageren naar stichting HUG. (www.stichtinghug.nl) Op de website kan ook meer info worden verkregen over NOAH's Arc. Mooi passend bij een Afrikaans gezegde: "Wat uit het zicht is, is niet uit het hart".

2013 03 dentista 2 700pxb