HUG in het nieuws

Hieronder vind u alle verwijzingen van Stichting Help UGanda naar andere nieuws websites, kranten artikelen, uitzendingen etc. Zodra u op de lees meer knop klikt komt u terecht op de pagina van dit betreffende artikel. Vanuit daar kunt u eventueel het volledige artikel bekijken.

Op woensdag 6 december 2017 verscheen er in het witte weekblad Nieuwkoop een artikel over onze Thérèse Elkerbout.
Lees het artikel hieronder of open het op de website van de krant via: http://epal.bdumedia.nl/witteweekblad-nieuwkoop/20171206/#browse/19
2017 12 06 artikel therese 700pxb

2013 03 dentista 1Arend van den Akker en Miranda van den Oever werden in maart 2016 uitgezonden naar de tandheelkundige praktijk van het kindertehuis Noah's Ark in Uganda.

Lees hieronder het artikel:

Tandheelkunde in Uganda; Een bijzondere kennismaking.

Inleiding

Uganda is een land met momenteel 34 miljoen inwoners, waarvan de helft kind. De basale dentale zorg word verricht door enkele tientallen Dental surgeons en enkele honderden Dental Officers. Daarbij is er in elk district een Oral Surgeon.
De tandheelkundige zorg bestaat voornamelijk uit basale extracties om mensen pijnvrij te houden. En soms een enkele gebitsreiniging.
Een extractie kost ongeveer 20.000 - 40.000 Ugx. (Gemiddeld ongeveer 10 euro.)
Veel mensen hebben dat geld niet eens. Ze kunnen eventueel naar het lokale ziekenhuis voor een gratis extractie; maar soms is de afstand voor hen te groot.

Dental Officer

Via mijn werkzaamheden voor stichting HUG op NOAH's Arc, maakte ik kennis met Grace Amphrey. Een Dental Help Officer. Deze mensen krijgen een opleiding van 3 jaar aan de Dental School. (Dental Surgeon duurt 4-5 jaar)
Zij kunnen een vrij breed scala aan werkzaamheden uitvoeren van extracties, gebitsreiniging, conserverend werk tot eenvoudige endodontische behandelingen.
Hij kwam ons team twee dagen versterken en wat mij direct opviel is de enorme handigheid waarmee hij extracties uitvoert.
Hij doet er zo'n 65 per dag in het ziekenhuis! Dat is echt veel. Hij liet mij een foto zien van een mevrouw met een mondbodem Phlegmone uitgaande van een 38. Deze vrouw is overleden omdat de familie niet bereid was of de mogelijkheden had voor haar de intraveneuze AB te betalen...Dat staat hem nog steeds bij. Kortom mensen gaan dood aan een ontstoken M3!

De tandheelkunde

Op NOAH's Arc heeft stichting HUG geïnvesteerd in een tandartsunit, röntgen en een volledig ingerichte tandartsruimte. Twee keer per jaar komt daar een tandheelkundig team de kinderen (plm500!) en de staf behandelen.
Daar waar we 3 jaar geleden 75 extracties hadden, waren het er dit jaar nog maar 11!
De dentale zorg bestaat verder uit: goede instructie op de scholen geven, screening, sealants, gebitsreiniging, conserverend werk en endodontische behandeling aan elementen in de esthetische zone.

Dankbaarheid

Alhoewel de zorg basaal is, is het goed om te zien hoe wat er nu neer wordt gezet. Kinderen zijn prima behandelbaar, buitengewoon beleefd en coöperatief.
De staf is buitengewoon dankbaar voor de hulp onder andere  te zien aan bijgaande brief.

Maar ook de blije lach weer van onderstaande patiënte die met een hopeloos front kwam aanzetten. Twee uur later na 2 endo's en uitgebreide composietopbouwen met Tetric Evoceram het eindresultaat....
Zij had nooit het geld gehad om dit te laten doen.
Dit is onvergetelijk....Zij had noch de middelen en mogelijkheden. Nu een prima functioneel en esthetisch herstel bereikt. Niet alleen van het gebit maar ook van de eigenwaarde.

Alhoewel de foto's zijn genomen met een Iphone, geeft het de verschillen voor en na de behandeling goed weer.

De verschillen met Nederland

Cariës ontwikkeld zich in dit soort landen echt anders en zelfs in de hierboven getoonde genoemde 11 werd nog een vitale pulpa aangetroffen! (Vanwege de invasieve cariës echter koos ik voor devitalisatie.) Cariës verloopt letterlijk als een bom; ogenschijnlijk is er aan de buitenkant niets aan de hand; maar als je opent zit er enorm veel cariës "onder water". De Bulkfill techniek bewees hier enorm zijn waarde. Je moet snel en doeltreffend kunnen werken. Een achtste generatie bonding met goede uithardingslamp bewijst hier enorm zijn waarde.

Indicaties zoals een zwarte fissuur waar je diep in bleef haken en cariës leek te zitten bleek soms nauwelijks een probleem. Een preventive resin restauration  (PRR) was dan de oplossing. Bite-wings zijn op dat moment  echt onmisbaar. Dankzij onze digitale röntgensensor geleverd door waren we hiertoe in staat.

Bij de gebitsreiniging vielen de enorme zwarte brokken op. Voor onze mondhygiënisten en preventieassistenten slagroom op de pudding om te verwijderen.
Ongelofelijk hoe soms een dag later het tandvlees bij deze mensen er al uitzag.
Blijkbaar hebben de meer genezingspotentieel dan wij hebben....
Aan de andere kant zien we soms al een early onset parodontitis ontwikkelen bij kinderen vanaf 14 jaar....De vraag is hoe dat zich verder zal ontwikkelen. Aan parobehandelingen komen ze in dit land al helemaal niet toe.

De relativering

Met weinig middelen veel bereiken. Dat is de kunst. Dankbare tandheelkunde voor mensen die het echt enorm waarderen.
Collega Roelof Mellens citeerde eerder in een werkverslag op NOAH's Arc:
"Het is fantastische ervaring om dit werk een keer te doen. Het is goed voor je relativeringsvermogen. En het vormt je in zekere zin. Iedere zorgverlener zou dit toch minsten één keer in zijn/ haar leven gedaan moeten hebben. Je gaat toch op een andere manier in Nederland weer aan het werk. De dankbaarheid van de plaatselijke bevolking blijft je bij. De dames die na de behandeling op hun knieën voor je gaan liggen en je “god bless you” toewensen vergeet je niet meer. "
Ik kan dit van harte onderschrijven. Ik zou graag een beroep willen doen op collega's die zich hiertoe voelen aangesproken om te reageren naar stichting HUG. (www.stichtinghug.nl) Op de website kan ook meer info worden verkregen over NOAH's Arc. Mooi passend bij een Afrikaans gezegde: "Wat uit het zicht is, is niet uit het hart".

2013 03 dentista 2 700pxb
Met dank aan de redactie van het Dagblad Kennemerland die ons de tekst van het interview heeft toegestuurd.
irma paap dagblad kennemerland

’Stel je voor, dat je jaren kiespijn hebt’

Beverwijk - De Beverwijkse tandartsassistente Irma Paap reist elk jaar naar Afrika om zesduizend kinderen poetsles te geven.
Tijdens het bezoek worden er ook zo'n duizend mensen van hun kiespijn afgeholpen. Dat gebeurt allemaal in het kader  van een project van stichting Help UGanda (HUG). ,,In de sloppenwijk is geen geld om naar de tandarts te gaan.
Stel je voor, sommige mensen lopen daar jaren rond met kiespijn.”, vertelt Irma. Aan het project nemen drie Nederlandse tandartsen, vijf Nederlandse tandartsassistentes en twee Ugandese tandartsen deel. De reis betalen ze uit eigen zak, zodat al het geld van de stichting ten bate komt van het goede doel.
Het project richt zich op de sloppenwijk Polota bij de stad Kakira in Uganda. Veel mensen wonen daar in de hoop op  werk bij de nabijgelegen suikerfabriek. De eerste week reizen de tandartsassistentes vooruit om op zeven scholen
 tandenborstels en tandpasta uit te delen en met een speciaal poetslied les te geven aan duizenden kinderen.
In de tweede week wordt een kerkje ingericht als tandartspraktijk waar aan pakweg duizend mensen gratis consults gegeven worden.
,,We doen geen ingewikkelde procedures als wortelkanaalbehandelingen”, vertelt Irma. ,,Vooral extracties, want we  hebben met beperkingen te maken. We hebben bijvoorbeeld alleen stroom via twee aggregaten. Die gebruiken we voor de apparatuur die nodig is om instrumenten steriel te maken.”
Kleine gaatjes kan de tandarts soms ook met de hand ’leegscheppen’ en dichten. De groep doet daarmee meer dan
 lleen het wegnemen van pijn.
,,Veel mensen weten niet dat de bacteriën die in een gaatje gaan zitten, de kans op longontsteking, aderverkalking  en hart- en vaatziekten verhoogt. Een goede mondgezondheid is dus niet alleen belangrijk voor het gebit, maar
 oor het hele lichaam”, vertelt zij.

Mondkapjes

Zonder gevaar is het werk niet. Ziektes als HIV, open TBC en geelzucht komen veel voor in het gebied. Open TBC is  een besmettelijke longziekte die dodelijk kan zijn en via het speeksel wordt overgebracht. ,,Bij het behandelen van
patiënten hangen we natuurlijk vlak boven de open mond. We dragen daarom speciale TBC-maskers”, vertelt Irma. ,,We  dragen ook twee paar handschoenen over elkaar.”
Stipt om vijf uur is de werkdag afgelopen, hoe lang de rij wachtenden ook is. ,,Dat is een noodzakelijke  veiligheidsmaatregel. Het dichtstbijzijnde ziekenhuis is namelijk tot half zes open. Als er een prikincident met een  naald is geweest, zijn we nog op tijd om een bloedproef te laten uitvoeren.
Niet dat dat vaak gebeurt, één keer in vijf jaar tijd en toen bleek alles in orde, maar we moeten erop bedacht  zijn.”
Irma, die al 34 jaar tandartsassistente in een orthodontistpraktijk is, las vijf jaar terug over HUG in
 een vakblad voor tandartsassistentes. Dankzij haar werkervaring en kennis van de Afrikaanse cultuur was ze meteen  welkom bij het project. ,,Wat mij het meest raakt, zijn de kinderen. In Nederland komen hun ouders tot ze een jaar
 of dertien zijn mee naar de tand arts. In Uganda komen kinderen van vijf alleen, want de ouders kunnen niet weg van  hun werk op het land, hebben heel veel kinderen en alleen al het koken van een maaltijd duurt uren omdat er vaak
 water gehaald moet worden. Ik vind die kinderen zo dapper. Na afloop krijgen alle kinderen daarom een roostcadeautje in de vorm van een knuffeltje of iets dergelijks.”

De Beverwijkse is al sinds haar eerste bezoek aan Kenia, vijftien jaar geleden, dol op Afrika. Ze gaat er jaarlijks  een keer op vakantie en een keer voor de stichting. ,,Ik leg al mijn geld ervoor opzij”, zegt ze.
,,Ik ben dol op de geur van Afrika, de vriendelijkheid van de mensen, het eten langs de weg en bovenal de veerkracht  van de mensen.” Ze laat wat spullen zien die ze uit Uganda en Tanzania heeft meegebracht; sandalen gemaakt van oude
 autobanden, een fluitje van een conservenblikje. Zulke spulletjes verkoopt ze op kofferbakmarkten in Noord-Holland.  Aan haar kraam hangt ze dan de vlag van Uganda. Want elke euro die binnenkomt, maakt ze meteen over naar Stichting HUG.
Die steunt ook een kindertehuis, scholen, een drinkwaterproject, een invalidenschool, een borstproteseproject en een
 lepraziekenhuis in Uganda.
Dat de tandartsenploeg elk jaar naar dezelfde sloppenwijk terugkeert, is een pluspunt, vindt Irma. ,,Als je iets  doet, kun je het maar beter goed doen. Continuïteit belangrijk is voor dit project. We zijn er maar twee weken. De  rest van het jaar moeten ze het zelf doen.” Zij ziet duidelijk dat het project inmiddels zijn vruchten  afwerpt.  ,,Ik zie regelmatig mensen voor hun huisjes tanden poetsen. Dat was vijf jaar geleden nog niet zo.”

Krantenknipse irma paapl 700pxb
arend van den akker

Doodgaan aan een ontstoken kies: in Oeganda gebeurt dat nog. Stichting Help Uganda (HUG) stuurt elk halfjaar Nederlandse tandartsen naar het derdewereldland. ,,Ze staan daar te trappelen om naar de tandarts te gaan.''

Tandarts Arend van den Akker (55) uit Alphen dacht bij zijn eerste bezoek aan Oeganda een rustige week te hebben, maar dat liep anders. ,,Het was hard werken, maar toen ik daar was, sloeg er bij mij een vonkje over. Het was heel bijzonder om mee te maken.''

Hij kwam in aanraking met het werk van HUG dankzij zijn vriendin Miranda van den Oever. Zij was als tandartsassistente al een paar keer afgereisd naar het land, toen zij Arend meevroeg. Hij is er nu drie keer geweest.

Weeskinderen

In het kindertehuis Noah's Ark, opgezet door de Nederlandse Piet en Pita Buitendijk, behandelt hij weeskinderen. ,,Er lopen daar 400 kinderen rond die verschrikkelijk blij zijn om je te zien. Dat doet iets met je, een keer niet voor geld werken maar gewoon mensen helpen.''

Van den Akker is al 32 jaar tandarts en werkt bij tandheelkundig centrum Vitalis in Alphen. Zijn vak heeft hij goed onder de knie, maar het werk in Oeganda ziet er anders uit in Nederland. ,,Niet alleen zitten er apen op het dak en poepende salamanders op het plafond, ook valt de stroom met grote regelmaat uit. Dat vergeet je allemaal als je die kinderen ziet. Ze staan iedere keer weer te trappelen om naar de tandarts te gaan. Inmiddels zijn ze het gewend dat ze ieder half jaar een bezoekje aan ons moeten brengen.''

Poetsinstructies

Collega's daar verschillen van die hier. ,,Zij werken daar vooral om mensen pijnvrij te houden. Soms reinigen ze een gebit. Maar aan opbouwend werk komen ze vaak niet toe. Ze bestrijden de klachten in plaats van ze te voorkomen.''

Veel Oegandezen kunnen een bezoek aan de tandarts niet betalen en hebben daarom rotte tanden of missen er een paar. Op Noah's Ark verricht de Alphenaar basale tandheelkundige verrichtingen, zoals het trekken van kiezen en gaatjes vullen. Ook het geven van poetsinstructies hoort daarbij.

Elk halfjaar stuurt HUG een team, maar Van den Akker gaat niet altijd mee. ,,Het is intensief, daarom ga ik om de anderhalf jaar. Je krijgt zo veel indrukken daar. Niet alleen door het werk, maar ook door de mensen en het prachtige land.''
In SDU (
Scientific Dentistry United) nummer 4 van 2015 staat en uitgebreid artikel over onze vacature voor een Teamleider m/v voor 3 werkweken in Uganda.Mocht u het blad niet kunnen lezen, dan kunt u hieronder op het SDU-logo klikken om het artikel alsnog als pdf te kunnen downloaden en lezen.sdu logo
Interview door Voorsternieuws bij Klompenfeest 2015 in Twello.
2015 09 klompenfeest twello thumb